איביי eBay מאפשרת גישה למאגר המידע שלה לחוקרים מישראל

חברת איביי פתחה את מסד הנתונים שלה לבדיקה של חברות וחוקרים מישראל כדי להבין מסקנות חדשות על הרגלי הקנייה של צרכנים ברשת.

מדובר במאגר נתונים גדול במיוחד, שכולל פרטים לגבי כל קנייה שבוצעה באתר הקניות המקוון, ועל פיהם ניתן להסיק מסקנות רבות, שישפיעו על הדרך שבה מוכרים ישתמשו באתר כדי למכור מוצרים.

 

צוות חוקרים וסטארט-אפים מישראל בשירות איביי eBay

איביי eBay יצרה קשר באופן חשאי עם עשרות צוותי מחקר וסטארטאפים, ומהם בחרה 2 חברות ו-5 צוותי מחקר, שיעזרו לאיביי eBay להבין את המשמעויות המסתתרות בתוך המידע העצום שצבור בידיה, ולהפיק ממנו את מירב המסקנות.

את הקמת מעבדת הנתונים יזם עמית מניפז, שניהל את פעילות המחקר והפיתוח של איביי eBay בישראל, וכיום אחראי על הסקת המסקנות העסקיות ממנו.

 

נתונים מגוונים - מסקנות ממוקדות

הפרוייקט מתקיים במרכז איביי eBay באיזור התעשייה בנתניה, והמידע שאליו צוותי המחקר מקבלים גישה כולל "מידע מוחלט" על קניות ומכירות באיביי, ו"מידע היקפי" שכולל את שאר הפעילויות של הגולשים באתר, כגון: הכפתורים שעליהם לחצו הקונים, הקשר בין הפריטים שקנו, מועדי הקניות, מיקומו הגיאוגרפי של הקונה, וצורת הקנייה, כמו מכירה פומבית או מכירת Buy It Now, אך חשוב לציין שאיביי לא מסרה "נתונים אישיים" לצוות המחקר, ובכלל - הנתונים מעודכנים לכל המכירות של איביי עד סוף שנת 2012.

 

גברים, נשים, וזייפנים באיביי...

חלק מהממצאים שהתקבלו מראים לדוגמה שנשים מקבלות בממוצע מחירים נמוכים יותר מגברים, כשהן מפרסמות מוצרים למכירה באיביי, אך היוצא מן הכלל בהקשר זה נמצא במכירת מוצרים שקשורים באופן אסוציאטיבי לגברים / נשים, ונמכרים על ידי המין השני, כלומר: גבר שימכור מוצרי איפור - ידרוש מחיר גבוה מהממוצע, וכך גם אישה שמוכרת כלי עבודה.

מסקנה נוספת הוכיחה שנשים פחות מעדיפות לנהל משא ומתן על מחירי המוצרים, אך מי שבוחרת כן להתמקח - המוניטין שלה כמוכרת באיביי גבוה יחסית.

נתון נוסף שעולה מן המחקר, הוא שהנזק שגורמים מוצרי חיקויים שנמכרים באיבי eBay ליצרנים המקוריים מגיע ל- 13.1% מההכנסות, ועומד על פי 2-3 מההערכות, ונתונים אלה רלוונטים בעיקר לשוק האמריקאי, שעדיין אין בו חקיקה מסודרת נגד חיקוי של מוצר (בשונה מזיופים).

נתון נוסף שנבדק היה זיופי מוניטין ופידבקים, כשבמחקר זיהו בעלי חשבונות וחנויות ש"קונים ומוכרים פידבקים" אחד מהשני, ובכך בעצם יוצרים אפקט שחושף אותם בקלות.